Böbrek taşları ne zaman ameliyat edilmelidir?

Böbrek taşları büyük olduğu zaman, böbreğin işlevini bozmaya başlayabilirler ve bu durumda böbrek taşı ameliyatı yapılması gerekir. Taşlar idrarın akış yolunu tıkarlar ve tıkanmış böbrek zaman içerisinde fonksiyonunu yavaş yavaş kaybetmeye başlar. Ayrıca kanamaya, infeksiyona

ve ağrıya yol açıyorlarsa da ameliyatla temizlenmeleri gerekir. Böbrek taşı ne kadar küçükse ameliyat edilmesi o kadar kolay olacaktır. Taşlar büyüdükçe ameliyat zorlaşır, ameliyat süresi uzar ve hastanede kalma süresi de artar. Böbrek taşı ameliyat yöntemlerine kısaca değinecek olursak;

Böbrek taşı ne zaman ameliyat edilmeli?
Böbrek taşı ameliyatları

Böbrek taşı ameliyat yöntemleri

Perkütan nefrolitotomi dediğimiz kapalı ameliyatta böbrek açılmaz. Sırt kısmından 2 santimetrelik bir kesi yapılır, bunun içinden kameralı bir alet gönderilmek suretiyle taş bulunur ve parçalara ayrılarak dışarı alınır. Ameliyat süresi taşın büyüklüğüne göre 1 ile 3 saat arasında değişir. Ameliyat sonrası ameliyat yerinde genellikle bir dren bırakılmakta ve bu 1-2 gün içerisinde çıkarılmaktadır. Ayrıca böbrekle mesane arasına kısa bir süre sonra çıkarılmak üzere stent de konulmaktadır. Günümüzde artık birçok böbrek taşı bu yolla ameliyat edilmektedir. Bu ameliyat sonrası hastanede kalış süresi 2-3 gündür ve sonrasında hasta normal hayatına geri dönebilir.

Böbrek taşı hakkında sık sorulan sorular

Açık ameliyatlar, artık böbrek taşlarında çok nadiren kullanılmaktadır. Kapalı ameliyat için durumu uygun olmayan hastalarda ve kapalı ameliyatı istemeyen hastalarda, açık cerrahi uygulanabilmektedir. Ameliyat 1-2 saat kadar sürmekte, hasta ameliyat sonrası 4-5 gün hastanede kalmaktadır. Normal hayatına dönmesi ise iki haftayı bulabilmektedir.

Böbrek taşları

Böbrek taşı ameliyatından sonra

Böbrek taşı ameliyatlarından sonra taşlar dikkatle analiz edilmeli, buna uygun diyet tedavisi mutlaka başlanmalıdır. Ayrıca böbrek taşları %50’ye yakın oranlarda tekrarlayabilmektedir. Böbrekte taşın tekrarlamaması için diyetle birlikte su alımına da çok özen gösterilmelidir. Su tüketimini artırmak, hem mevcut taşları atmaya yardımcı olur, hem de böbrekte yeni taş oluşmasının önüne geçer. Bunun için günde en az 8-10 bardak su içilmesi önerilmektedir. Tuz tüketimini azaltmak ve kalsiyum alımını düzenlemek için bir diyetisyenden yardım alınabilir.

Kilo vermek de böbrek taşlarının tekrarlamasını önlemede önemli bir yere sahiptir. Düzenli spor yapmak ve beslenmeye dikkat etmek, kilo vermede anahtar role sahiptir. Bununla birlikte bazı ilaçlar da böbrekte taş oluşmasına yol açabilmektedir. Bunlarla ilgili bilgiyi de üroloji uzmanınız size verecektir.